Samen werken aan persoonsgerichte zorg
Bij ENA voeren we het Samenzorggesprek. We voeren dit gesprek met alle bewoners, cliënten die zorg en ondersteuning van ENA ontvangen. Dit is een gesprek over wat men zelf nog kan doen, wat men opnieuw wil leren, waar naasten bij helpen, en voor welke hulpvragen de collega’s van ENA ondersteuning, zorg of behandeling bieden. Zo kijken we samen naar welke vorm van zorg het beste past bij het gewone leven zoals de bewoner of cliënt gewend was. We leggen dit vast in het zorgleefplan.
De waarde van naasten
Familie en naasten spelen een cruciale rol in het leven van onze bewoners en cliënten. Zij nemen deel aan het Samenzorggesprek om samen de wensen en behoeften van hun dierbare in kaart te brengen. Zij kennen de vertrouwde invulling van de dagen het beste. Dit gesprek biedt een mooie kans om te bespreken wat familie en naasten al doen en hoe zij verder kunnen bijdragen aan het welzijn van hun dierbare, en hoe wij als zorgverleners samen kunnen werken. Zo blijven we bij alles wat we doen het gewone leven vooropstellen en doen we recht aan wat iemand nodig heeft.
Wanneer vindt het Samenzorggesprek plaats?
Het Samenzorggesprek vindt plaats twee weken nadat de zorg van ENA is gestart of de verhuizing naar ENA heeft plaatsgevonden.
Voorbereiding met de Samenzorgkaart
De Samenzorgkaart kan naasten richting geven in de voorbereiding op het Samenzorggesprek. Deze vindt u via deze link of kunt u op papier aanvragen bij de receptie op locatie. In de Samenzorgkaart staat aangegeven wat ENA van bewoners, cliënten en naasten verwacht. Hierin vindt men ook voorbeelden van extra taken waarmee men kan bijdragen.
Zo blijven we bij alles wat we doen het gewone leven vooropstellen en doen we recht aan wat iemand nodig heeft.